13-14 Aralık 2017 tarihinde sosyal bilgiler öğretmenleri rehberliğinde Arkeoloji müzesi gezisi düzenlendi. Bu gezi planlanırken eğitim, öğretim, toplum hizmeti açısından verimli geçmesine ve hedef kazanımları öğrencilerin içselleştirmesinin sağlanmasına yönelik bir planlama yapıldı. Bu planlama yapılırken okulda uygulanacak bütün gezilere de örnek teşkil etmesi hedeflendi.
Gezi öncelikle öğrencilerle birlikte planlandı. Öğretim açısından hedef kazanımlar belirlendi. Bu kazanımların müfredattaki önemi üzerinde duruldu. Öğrencilerin müfredattaki kazanımlardan yola çıkarak, müzede nelere dikkat etmesi gerektiği ortaya çıkarıldı. Yapılan bu çalışmalardan sonra öğrencilere müze ve gezi hakkında geniş bir sunum yapıldı. Gezi boyunca nerede ne görmeleri gerektiğine yönelik öğrencilere “Gördün mü?” listesi verildi. Müze içerisinde kazanımlarla doğrudan bağlantılı eserler hakkında bulmaca/bilmece hazırlandı. Bunun hazırlanmasındaki amaç öğrencilerin müzede rehber olmadan dolaşmaların sağlamak ve her eseri bulmacanın bir parçası olarak kabul edip incelemelerini sağlamaktı.
Yapılan hazırlık çalışmalarından sonra gezi aşamasına geçildiğinde öğrencilerin bilinçli davranış sergiledikleri gözlemlenmiştir. Öğretmene ya da bir büyüğe ihtiyaç duymadan ellerindeki yönergelere uygun şekilde her objeye dikkat ettikleri, birbirlerine katkı sağladıkları izlenmiştir. Müze içindeki ziyaretçiler ve görevliler de öğrencilerimizin azimli çalışmaları hakkında bilgi almışlardır. Öğrenciler yönergelerin bütün maddelerini yerine getirmeden müzeden ayrılmak istememişlerdir.
Gezinin diğer ayağını toplum hizmeti çalışmalarına zaman ayrılması oluşturmuştur. 6. Sınıfların bu yılki toplum hizmeti ana başlığı “Yetim Kardeşim Projesi”dir. Bu projeye katkı sağlamak amacıyla İHH genel merkezi ziyaret edilmiştir. Dünyanın farklı bölgelerindeki yetimlere yapılan hizmetler konusunda öğrencilere bilgi verildi. Bunun ardından öğrenciler kendi küçük gruplarını oluşturarak, çalışmaya nasıl katkı sunabileceklerini tartışarak, yöntem belirlediler. Bu ortam manevi bir atmosferin oluşmasına katkı sağlamıştır.
Gezinin son bölümünü dış mekânda öğrencileri serbest bırakma oluşturmaktaydı. Küçük Çamlıca macera parkına götürülen öğrenciler burada gruplar oluşturarak oyunlar oynadılar. Kalan zamanlarını birlikte planlayarak aktivite yaptılar. Öğretmenler bu bölümde sadece gözlemci olarak yer aldılar.
Sonuç olarak, okul gezileri öğrencilerin farklı yönlerine hitap edecek şekilde düzenlenmelidir. Sadece eğitim- öğretim faaliyetine ya da sadece manevi atmosfere ya da eğlenceye dönük hazırlanan geziler bir müddet sonra amacından sapmaktadır. Bu durum gezide hedeflenen çıktıya ulaşmayı da engellemektedir.
Fatma Gedik
Üsküdar Derya Öncü Ortaokulu Türkçe-Sosyal Zümre Başkanı