ÇOCUĞUM ÖDEV YAPMAK İSTEMİYOR...
Psikolog Rümeysa ÖZKARA
Derya Öncü Koleji - Üsküdar Kampüsü
İlkokul Rehberlik Servisi
Ödevler okul döneminde ebeveynleri en zorlayan konuların başında gelir. Anne babalar bu konuda çaresiz kalıp, çocuğa bu alışkanlığı nasıl kazandıracakları konusunda oldukça zorlanmaktadır. Ev ödevleri devamlı “ödevin var, ödevini yapmalısın” diye söylemde bulunan anne- baba ile ödev yapmak istemeyen, öteleyen isteksiz çocuk arasında çatışmalara sebep olur. Doğru ebeveyn tutumları ile bu konun üstesinden gelmek çok da zor değildir.
Peki bu doğru tutumlar nelerdir?
- Oyun ve eğlence ile vaktini geçirmek isteyen çocuk için ödevler sıkıcı ve yorucu olarak algılanmaktadır. Öncelikle yetişkin olarak çocuk cephesinden bakıp onun ödeve karşı isteksiz davranmasını doğru yorumlamak gerekir. Bu sebeple çocuğa ödevlerin neden gerekli olduğu anlayacağı bir dille anlatılmalıdır. Böylece ödev zorunluluk olmaktan çıkar ve çocuğa ders çalışma bilinci kazandırılır.
- Doğru zamanlama, ders çalışma programları ile çocuğun vakitleri kendi yaş seviyesine göre ayarlanmalı ve ödevler kadar oyunlara da vakit ayrılmalıdır. Verimliliği arttırmak için belirli aralıklarla ufak molalar verilmeli ve bu molaların süresi çok uzun tutulmamalıdır.
- Çocukla birlikte uygun bir ödeve başlama ve bitirme saati belirlenmelidir. Her gün aynı saatte ödeve başlamak ders çalışma alışkanlığını pekiştirir. Ayrıca bu durum çocuğa planlı ve programlı olma alışkanlığı da kazandırır.
- Çocuk için mutlaka uygun bir çalışma ortamları hazırlanmalıdır. Bu ortamlar, dikkatini dağıtabilecek eşyalardan, teknolojik aletlerden ve gürültüden uzak olmalıdır.
- Çocuğun sürekli olarak eksiklerini dile getirmekten kaçınılmalı başarılı olduğu alanlar da mutlaka takdir edilmelidir. Bu yaklaşım çocuğun okul algısına olumlu katkı sağlar.
- Anlayışlı bir tutum sergileyerek çocuklara zorlandığı alanlarda destek olmalı ve motive edilmelidir. Böylece çocuk kendisinin anlaşıldığını hisseder ve yetersizlik duygusu hissetmemiş olur.
- Çocuk ders çalışmayı tamamladıktan sonra anne babası ve kardeşleriyle eğlenceli vakit geçirecek şekilde evde düzenlemeler yapılmalı. Bu düzenlemeler çocukta günün tamamını okul ve ödevle geçirmeyip eğlenceli farklı zamanlar geçirdiği algısını oluşturur.
- Ödevler beraberinde sorumluluğu da getirir. Çocukların her konuda olduğu gibi okulda da sorumlulukları vardır. Ödevlere de bu şekilde bakmak gerekir bu sebeple ödevini yapan çocuğa ödül verilmemesi gerekirken yapmayan çocuğa da ceza verilmemesi gerekir.
Anne baba ve çocuk arasında ki iletişimi zedelemeden her çocuğun ihtiyacına göre sorun belirlenmeli ve bu doğrultuda çocuklara verimli ders çalışma alışkanlığı kazandırılmalıdır.
Psikolog Rümeysa ÖZKARA
Derya Öncü Koleji - Üsküdar Kampüsü
İlkokul Rehberlik Servisi