LGS HAKKINDA BİLİNMESİ GEREKENLER- 2020
Psikolog Kaniye AYER
Derya Öncü Koleji - Üsküdar Kampüsü
Ortaokul Rehber Öğretmeni
Ülkemizde yıllardır 8.Sınıflarda liseye geçiş için merkezi sınav uygulanmaktadır. Öncesinde ismi TEOG olan merkezi sınav, 2017-2018 eğitim öğretim yılında değişikliğe gidilerek yerini farklı bir seçme sınavına bırakmıştır. Bu tarihten itibaren de LGS sistemi uygulanmaya başlanmıştır.
Lgs sistemine Teog sisteminden farklı birçok yenilik getirilmiştir. Sadece sistemin uygulanış şeklinde değil, soru tipinde de ciddi değişiklikler olmuştur. Bu durumda eğitimciler, öğrenciler ve veliler yeni sisteme adapte olmaya gayret sarf ederek bu yarışta başarılı olmanın yollarını aramaya başlamışlardır. Öncelikle LGS sistemi nedir ve nasıl işlemektedir, öğrenciler için bu sistemde başarılı olmanın kriterleri nedir kısaca değinelim.
LGS SINAVINDA YAPILAN YENİLİKLER:
- Teog sınavında oldukça önemli olan “Ağırlıklı Ortaöğretim Başarı Puanı”nın etkisi kaldırılmıştır. Bu durumda “nitelikli” bir okula yerleşebilmek için sadece sınavda alınan puan geçerli olmaktadır.
- Sınavda yapılan her 3 yanlış bir doğru cevabı götürmektedir. (Teog da yanlışlar doğruları götürmüyordu.)
- Öğrenciler sınava kendi okullarında değil, merkezi olarak belirlenen okullarda girmektedirler.
- Sınava girmek zorunlu değildir. İsteyen öğrenciler sınava girmeyebilir.
LGS SINAVI SORU İÇERİĞİ:
- Sınav sorularının kapsamında sadece 8. Sınıf konuları yer almaktadır.
- Sayısal Alan( Fen ve Matematik) ve Sözel Alan( Türkçe, Sosyal, Din Kültürü, İngilizce) olmak üzere iki alandan sınava gireceklerdir.
- Önce Sözel alan sınavına gireceklerdir ve sınav süresi 75 dakika olacaktır. 45 dakikalık bir molanın ardından öğrenciler Sayısal Alan sınavına gireceklerdir. Bu bölümde ise 80 dakikalık zamanları olacaktır.
- Türkçe, Matematik ve Fen derslerinden 20, Sosyal, Din Kültürü ve İngilizce derslerinden 10’ ar soru gelecektir.
- Türkçe , Matematik Ve Fen derslerinin soru katsayısı 4, Sosyal, Din Kültür ve İngilizce derslerinin katsayısı 1 olarak belirlenmiştir. Bu durumda katsayısı 4 olan derslerin sınavdaki puana katkısının oldukça fazla olduğu göz önünde bulundurulmalıdır.
- Sorular bilgi ve ezberden ziyade muhakeme kurma gibi üst düzey bilişler becerileri gerektiren sorulardır.
- Sınavın kapsamındaki sorular daha çok ; Öğrencinin okuduğunu anlama, Yorumlama, Sonuç çıkarma,Problem çözme, Analiz yapma, Eleştirel düşünme, Bilimsel süreç ve benzeri becerilerini ölçecek nitelikte sorulardır. Bu nedenle sadece fazla sayıda soru çözmek değil , aynı zamanda kitap okumak, okuduğunu anlamak ve yorumlamak, dış dünyayı gözlemleyip merak etmek gibi aktiviteler sınav başarısının artmasında önemlidir.
- Soruların içeriğindeki değişiklikle birlikte öğrenciler daha zor bir sınavla karşı karşıyadırlar.
TERCİH İŞLEMLERİ VE OKULLARA YERLEŞİM
Lgs sistemine göre öğrencinin karşısına üç farklı alternatif geliyor;
- Merkezi Sınava dayalı Yerleştirme Sistemi ; sınav başarısına göre alınan puan ile girilebilecek “Nitelikli Okulların” tercih edileceği yerleştirme sistemidir. Burada en fazla 5 okul tercihi yapılabilmektedir.
- Adrese dayalı Yerel Yerleştirme Sistemi ; sınav puanıyla nitelikli okullara yerleşemeyen öğrenciler , lgs puanına bakılmaksızın, kendi ev adreslerine dayalı olarak, seçecekleri 5 okuldan birisine sistem tarafından yerleştirilecektir. Böylelikle açıkta öğrenci kalmayacaktır.Bu nedenle tercihleri yaparken yerel yerleştirme tercihi yapmak zorunlu olup, yerel yerleştirme yapmayan öğrencilere diğer tercih ekranları açılmayacak.
- Pansiyonlu Okullara Yerleştirme Sistemi; burada da 5 tercih hakkı isteğe bağlı olarak yapılabilmektedir.
LGS ‘DE BAŞARILI OLMAK
Sınavın içeri, soruların zorluğu ve değişen tarzına ek olarak , “Nitelikli Okul” sayısının( sınav puanıyla kazanılabilecek okullar) azlığı ve sınava giren öğrencilerin sayısının fazlalığı dikkate alınırsa, öğrenciler zorluk düzeyi yüksek, kazanma şansının Teog sistemine nazaran düşük olduğu bir sınavla karşı karşıya olduklarını söylemek de yanlış olmaz. Bu nedenle sınava girecek öğrencilere tavsiyemiz; kendilerine gerçekçi hedefler belirleyip, sistemli ve düzenli bir çalışma disiplini oluşturmaları, umutsuzluğa kapılmayıp ellerinden geleni yapmalarıdır.
Sınava girecek tüm öğrencilere kolaylıklar ve başarılar dileriz.
Psikolog Kaniye AYER
Derya Öncü Koleji - Üsküdar Kampüsü
Ortaokul Rehber Öğretmeni