Covid-19 Sürecinde Çocuklara Doğru Yaklaşım

Covid-19 Sürecinde Çocuklara Doğru Yaklaşım

COVID-19 Sürecinde Çocuklara Doğru Yaklaşım

Dünyada birden fazla ülkede veya kıtada çok geniş bir alanda yayılan ve etkisini gösteren (Pandemik) COVID-19 virüsü; insanlık alemini tehdit eder durumdadır. Dolayısıyla insanların izole edilmesi zorunlu hale gelmiştir. Bu izolasyon anne- baba ve çocukları endişeye sürüklemektedir. Anne- babalar çocuklarından gelen virüs hakkındaki sorularına nasıl cevap vereceğini bilememektedirler. Aşağıdaki ipuçları yardımcı olacaktır.

AÇIK SORULAR SORUN VE DİNLEYİN.
COVID-19 virüsü ile ilgili konuşurken öncelikle çocuğunuza kendilerini güvende hissedecekleri bir ortam yaratmanız gerekmektedir. Ardından çocuğunuzu etkin bir şekilde dinlemeniz. Konu ile ilgili ne biliyor? Kendisini ne veya neler endişelendiriyor? Anladığınızdan iyice emin olmanız gerekmektedir. Ve sonrasında güzel bir iletişim oyunu ile konuşmanızı tamamlamak çocuğunuz için keyifli olacaktır. Örneğin: sesiz sinema, sevdiği hayvanları taklit etme vb.

DÜRÜST OLUN. GERÇEĞİ ANLAYABİLECEKLERİ BİR YAKLAŞIMLA ANLATIN.
Geleceği bilmek çocukların hakkıdır. Çocuklarınızın soruları size rehberlik etsin ve onların anlayabileceği bir dille doğrudan anlatın. Eğer sorduğu sorunun cevabını bilmiyorsanız ki bu çok normal beraber cevap arayın. Tabii ki doğru kaynaklardan Sağlık Bakanlığı, Dünya Sağlık Örgütü gibi... Çoğu zaman, çocuklar ve gençler korkuları hakkında konuşmazlar çünkü karmaşıktırlar veya sevdiklerini endişelendirmek, korkutmak istemezler. Küçük çocuklar ise yaşantılara maruz kalırlar. Sorular sorarlar, dinler, oynarlar ve yanıt güvende hissettirmediği sürece döngüyü tekrar ederler. Çünkü çocuklar hayatlarının bazı yönlerini somut olarak görmek ve güvende olmak huzurlu hissetmek isteyeceklerdir.

YAŞ – UYGUN TUTUMLAR
• Erken ilkokul çocukları: İyilik yapan insanları anlatın. Bu virüsle mücadelemizde yalnız olmadığımızı bizim iyiliğimiz için çalışan doktorlar hemşire ve bilim insanları olduğunu onlara mutlaka anlatın. Bu onların içini rahatlatacaktır. Kendilerini daha güvende hissetmelerini sağlayacaktır. Hatta el yıkama, diş fırçalama, yüz yıkama gibi aktiviteleri oyun haline çevire bilirsiniz.

• İlkokul ve ortaokul çocukları. Bu yaş grubu genellikle gerçekten güvenli olup olmadıkları ve COVID-19 bölgelerine yayılırsa ne olacağı hakkında sorular sormada daha aktiftir. Gerçekliği ve hayali ayırmaya ihtiyaçları olabilir. Toplum olarak yetişkinlerin mikropların yayılmasını önlemek için gösterdikleri çabaları tartışın.
• Orta ve lise öğrencileri. Konular daha derinlemesine tartışılabilir. Onları uygun COVID-19 gerçek kaynaklarına yönlendirin. COVID-19'un mevcut durumu hakkında dürüst, doğru ve bilimsel bilgiler verin. Onları aile içinde ki planlama ve ev işlerinde yardım konusunda aile olarak karar verme süreçlerine dâhil edin.

KENDİLERİNİ VE BELKİ DE ARKADAŞLARINI NASIL KORUYAVAKLARINI GÖSTERİN.
El yıkamanın önemini onlara tekrar etmekten asla vazgeçmemelisiniz. Elleri ile yüzlerine dokunmamaları konusunda bilgilendirin. En önemli davranışlardan biri olan hapşırdığımız veya öksürdüğümüz esnada ağız ve burunlarını kol içine kapatmalarını öğretin. Sosyal mesafeyi korumalarını (3 adım) Soğuk algınlığı öksürük gibi belirtileri gördükleri kişilerden uzak durmalarını eğer kendilerini hasta gibi hissederlerse size (anne-baba) söylemeleri gerektiğini ifade edin. Bunu bir oyuna dönüştürerek pekiştirin. Mesela: siz hasta olabilirsiniz... çocuğunuz öğretmen. Yâda yaşına uygun akademik kaynaklara göz atmasını söylediğimiz gibi size rehberlik etme konusunda ışık tutabilirsiniz.

OKUL VEYA ARKADAŞ ÇEVRESİND COVID-19 VİRÜSÜ ETİKETLEMEYE MARUZ KALIYOR MU YADA ETİKETLEME YAPIYOR MU KONTROL EDİN.
COVID-19 virüsü insana nereden bulaşacağı ne görüntüsü nede yaşadığı yer ile alakası olmadığını anlatın. Okullarında, çevrelerinde, kendi arkadaşları ve dahi kardeşleri bu konu ile ilgili zorbalık görüyorsa bunu mutlaka derhal, sizinle ya da güvendikleri bir yetişkinle paylaşmaları isteyin.

ÇOCUKLARINIZIN ZİHİNSEL SAĞLIĞINA DİKKAT
Çocuklar zaman zaman endişe belirtileri göstermiş olsa bile, ebeveynlerin ve diğer aile üyelerinin desteğiyle iyi yönetecektir. Bununla birlikte, bazı çocuklar kaygı, depresyon gibi daha yoğun reaksiyonlar için risk faktörlerine sahip olabilir. Buna bağlı olarak çocuklar 2 haftadan fazla bir süre boyunca aşağıdaki semptomlardan herhangi birinde önemli değişiklikler gösterirse ebeveynler bir profesyonelle iletişime geçmelidir.

• Okul öncesi - emmek, yatak ıslatma, ebeveynlere yapışmak, uyku bozuklukları, iştahsızlık, karanlık korkusu, davranışta gerileme ve geri çekilme.

• İlkokul çocukları - sinirlilik, saldırganlık, yapışkanlık, kabuslar, okuldan kaçınma, zayıf konsantrasyon ve etkinliklerden ve arkadaşlardan çekilme.

• Ergenler - uyku ve yeme bozuklukları, ajit asyon, çatışmalarda artış, fiziksel şikayetler, suçlu davranış ve düşük konsantrasyon.

KENDİNE VE TÜM İNSANLIĞA ŞEVKATLİ OLMAK
Kişinin kendisiyle ilişkisi, hem psikolojik sağlığını hem başkalarıyla olan ilişkilerini belirleyen en önemli faktörlerden biridir. Kendinizle nasıl bir ilişki içinde olduğunuz bu süreçte önem arz etmektedir. Ayna da kendinize bakmayı ve şükretmeyi unutmayın. Haberler karşısındaki tepkileriniz çocuklarınızı etkileyecektir. Söylediğimiz gibi sakin ve kontrollü kalmak çocuklara iyi gelecektir. Konuşmak istediğiniz bir konu varsa güvendiğiniz kişilerle konuşmalısınız.

Özel Çekmeköy Derya Öncü Koleji
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Merve AKYÜZ

KAYNAKÇA
"Çocukların COVID-19'dan Kaynaklanan Değişikliklerle Baş Etmelerine Yardımcı Olmak." Ulusal Okul Psikologları Birliği (NASP) , www.nasponline.org/resources-and-publications/resources-and-podcasts/school-climate-safety-and-crisis/health-crisis-resources/helping-children-cope-with değişimleri--Oluşan-den-covid-19.
"Bulaşıcı Hastalık Salgınları Sırasında Stresle Başa Çıkma." Bulaşıcı Hastalıklar Salgınlarında Stresle Başa Çıkma | SAMHSA Yayınları ve Dijital Ürünler , store.samhsa.gov/product/Coping-with-Stress-During-Infectious-Disease-Outbreaks/sma14-4885.
Dwyer, Roberta M. "Bulaşıcı Hastalık Salgınlarının Kontrolü." Atçılık Enfeksiyon Hastalıkları , 2007, s. 539-545., Doi: 10.1016 / b978-1-4160-2406-4.50072-7.

haberler-duyurular2-365px

 

SADECE KOLİ DEĞİL SEVGİ DE DAĞITTIK

 28 Mart 2025 Cuma

Derya Öncü Anadolu Lisesi olarak Ramazan ayında da kardeşlerimizi unutmadık.

Devamı

KIRKLARA KARIŞTIK

 19 Mart 2025 Çarşamba

Hayat kitabımız Kur'ân-ı Kerîm'i anlamanın en sıhhatli yolu hadislere başvurmaktır.

Devamı

Saygıyla, Rahmetle, Özlemle…

 19 Mart 2025 Çarşamba

Şu Boğaz harbi nedir? Var mı ki dünyada eşi?

Devamı

Ramazan Ayında Sınıflarımız Şenleniyor

 18 Mart 2025 Salı

9 ve 10. sınıflar için Ramazan-ı Şerif temalı sınıf ve kapı süsleme etkinliği kapsamında düzenlediğimiz yarışmamız, sınıflarımızın heyecanı ile başladı ve rekabetle devam etti.

Devamı

Ramazan ve İnsan

 18 Mart 2025 Salı

12 Mart Çarşamba günü öğleden sonra "Ramazan ve İnsan" konulu seminerlerimizin ikinci oturumunu 9/C ve 9/D sınıfları ile gerçekleştirdik.

Devamı

Doğru Mesleğe Bir Adım Daha

 11 Mart 2025 Salı

10 ve 11. sınıf öğrencilerine yönelik düzenlenen Meslek Tanıtım etkinliği

Devamı

Mezunlarımızla Paylaştığımız İftar Sofrası

 11 Mart 2025 Salı

Kimi liseden yeni mezun oldu üniversitede kimi üniversiteden mezun oldu

Devamı

Mun

 5 Mart 2025 Çarşamba

It was a fabulous 4-day experience for the MUN clubs of both campuses of Derya Öncü High School.

Devamı

Hayırda Yarışanların Hayır Çarşısı

 5 Mart 2025 Çarşamba

Üsküdar kampüsümüzde, 10 ve 11. sınıf öğrencilerimizin birlikte düzenlemiş olduğu Kardeş Eli Sosyal Yardımlaşma Hareketi

Devamı

Matematik Olimpiyatlarındaki Başarılarımız

 5 Mart 2025 Çarşamba

 

Özel Derya Öncü Anadolu Lisesi olarak 4 yıldır sürdürdüğümüz çalışmalarımız

 

Devamı

Kardeşlerimizin Elini Hiç Bırakmadık

 5 Mart 2025 Çarşamba

26 Şubat Çarşamba günü Üsküdar Derya Öncü Anadolu Lisesi olarak yürüttüğümüz "Kardeş Eli"...

Devamı

Müze ve Ören Yerler

 25 Şubat 2025 Salı

Sosyal Bilgiler dersi kapsamında öğrencilerimize müze ve ören yerler gezileri ile ilgili afiş hazırlama ödevi verilmişti.

Devamı

Bursluluk Sınavı 2025

 18 Şubat 2025 Salı

Geleceğin Öncülerini Arıyoruz...
2025-2026 Eğitim Öğretim yılı KAYIT KABUL ve BURSLULUK SINAVI SONUÇLARI İÇİN TIKLAYINIZ

Devamı

Steam Ahead Vanda İnternational Science

 14 Şubat 2025 Cuma

Olimpiyatlarında Bronz madalya ve AMO AMERİKAN MATEMATİK Olimpiyatları Türkiye Finallerinde gümüş ve bronz madalya...

Devamı

Kayıt Avantajlarımız Başladı

 8 Şubat 2025 Cumartesi

Millî ve mânevî değerlerin bilincinde, köklerine sadık bir nesil yetiştirme sevdası ile yola çıktık. Kayıt avantajlarımız başladı...

Devamı